Arvot ja tavoitteet

• Humanistiliitto pyrkii edistämään esteetöntä maailmankatsomuksellista pohdintaa ja katsomuksellista tasa-arvoa sekä tuo esille uskontokuntiin sitoutumattomien näkökulmia ja humanistista tapakulttuuria.
  • Kansainväliselle humanistiliikkeelle ja Suomen humanisteille keskeistä on ihmisen arvo ja vastuu: humanisti uskoo elämään ennen kuolemaa.
  • Humanistiliitto on Kansainvälisen humanistisen ja eettisen liiton (IHEU) jäsen. IHEU perustettiin vuonna 1952 Amsterdamissa. Perustavan kokouksen puheenjohtajana toimi YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon ensimmäinen pääjohtaja biologi Julian Huxley. Useimmat perustajat olivat kokeneet ensimmäisen ja toisen maailmansodan, 1930-luvun suuren laman, kylmän sodan ja vielä Korean sodankin alun ja olivat vakuuttuneita, että ihmiskunta tarvitsee uutta etiikkaa, Ihmisen puolesta ihmisen järjellä, kuten Suomen Humanistiyhdistyksen (sittemmin Humanistiliiton) ensimmäisten Humanismin päivien vuonna 1982 teema kuului.
  • Kansainväliseen humanistiliikkeeseen kuuluu poliittisesti eri tavalla suuntautuneita ihmisiä, Nobelin palkinnon saaneita, professoreja, koulutuksellisesti eri tasoilla olevia, ammatiltaan kaikenlaisia. Heitä yhdistää halu antaa panoksensa ja kehittyä vastuun ottamisessa omista edellytyksistään käsin niin oman yhteiskuntansa kuin koko ihmiskunnan tulevaisuudesta.

Suomen Humanistiliiton periaateohjelma sekä IHEUN:n periaatteet löytyvät tämän sivun alasvetovalikosta.